I dag klippede transportminister Benny Engelbrecht (S) snoren til 2. etape af motorvejen til Kalundborg.
Men det var ikke lutter glæde, fordi ministeren pillede kort efter sin udnævnelse den tidligere regerings trafikudspil af bordet – et udspil, der arbejder direkte med at færdiggøre motorvejen helt til Kalundborg.
Det betyder, at Kalundborg er rykket et stykke nærmere Holbæk og København rent tidsmæssigt
- Jeg forstår sagtens, at når man har booket de to første etaper af Kalundborgmotorvej, så ønsker man selvfølgelig også, at den skal komme helt i mål. Spørgsmålet er blot, hvornår det bliver, siger Benny Engelbrecht.
Kalundborg er nu tættere på København
Den 6,5 kilometer lange tilføjelse til Kalundborgmotorvejen løber fra Kvanløse i øst til lidt efter Dramstrup i vest med blandt andet et nyt stort rampeanlæg ved Jernløse.
Artiklen fortsætter under billedet.
Strækningen åbnede for trafik i fire kørespor og 110 km/t den 20. september.
- Der var en flaskehals på den her strækning, hvor man gik fra motorvej ned i tosporet landevej og den har irriteret rigtig mange, både varetransporter og persontransporter, for her kunne man både møde mejetærskere og traktorer, som nedsatte fremkommeligheden, siger borgmester Martin Damm (V).
Se her de forskellige etaper i byggeriet af Kalundborgmotorvejen:

Vejdirektoratets byggeri af 2. etape af Kalundborgmotorvejen gik i gang i 2017 og består blandt andet af en udbygning af ca. 1,5 km af Skovvejen til 4-sporet motorvej og yderligere 5 km ny 4-sporet motorvej syd om Regstrup.
- Det her har været en vigtig etape at få lavet. Det betyder, at Kalundborg er rykket et stykke nærmere Holbæk og København rent tidsmæssigt, og det er vi rigtig glade for, siger Martin Damm.
Transportminister vil have en bred infrastrukturaftale
Den nye transportminister, Benny Engelbrecht (S), oplyste i juli, at han ville genåbne forhandlingerne om fremtidens infrastruktur. Det skabte blandt andet usikkerhed om motorvejen til Kalundborg.
- Den infrastrukturaftale, som skal behandles i det nye år, vil jeg gøre så bred, som overhovedet mulig med så mange partier, som det kan lade sig gøre. Jeg kan ikke sige på forhånd, hvornår det bliver, men det er klart, at når man er i gang og har lavet de to første etaper, skal der på et tidspunkt leveres, så man kommer helt i mål, siger transportminister Benny Engelbrecht.
Artiklen fortsætter under tweetet.
Hvornår kommer 3. (Og vigtigste) etape? 😊
— Jeppe Klenitz-Jakobsen (@MFjeppejakobsen) October 8, 2019
Hvor plausibelt er det, at der kommer en tredjedel af motorvejen?
- I sidste ende handler det om, hvad de enkelte partier tager med ind til forhandlingsbordet, og hvad de ønsker at prioritere. Jeg ønsker ikke at stå i en situation igen, hvor der bliver sået usikkerhed omkring de aftaler, der indgås.
Borgmester: - Vi skal have den sidste del med
Både viceborgmester John Harpøth (DF) fra Holbæk Kommune og borgmester Martin Damm (V) fra Kalundborg Kommune glædede sig begge over den nyåbnede strækning, men undlod ikke at gøre opmærksom på, at Kalundborgmotorvejen fortsat var uafsluttet.
2. etape af Kalundborgmotorvejen
2. etape af Kalundborgmotorvejen er en udbygning af ca. 1,5 km af Skovvejen til 4-sporet motorvej og yderligere 5 km ny 4-sporet motorvej syd om Regstrup. Den nye strækning har desuden et nyt stort rampeanlæg ved Jernløse.
Vejdirektoratet åbnede 1. etape af Kalundborgmotorvejen i 2013 på strækningen fra Elverdam til Kvanløse.
- Længde: 6,5 km, 110 km/t, to kørespor i hver retning
- Antal biler på hverdage: Ca. 19.000 i døgnet
- Anlægsperiode: 2017-2019
Kilde: Vejdirektoratet
- Nu ligger den tredje og sidste etape i støbeskeen, og den skal vi have vedtaget hurtigst muligt, siger borgmester Martin Damm.
Kalundborg-borgmesteren kæmper i øjeblikket for, at den tredje etape og sidste del af motorvejen kan blive bygget færdig.
Artiklen fortsætter under billedet.
- Vi må trække i alle de tråde, vi kan. Alle 17 kommuner i Region Sjælland plus Region Sjælland er blevet enige om, at det her er det vigtigste stykke infrastruktur, der mangler. Det hjælper på Christiansborg-politikerne, siger Martin Damm.
- Og så gør vi selv en indsats både erhverv og kommune. I sidste uge var jeg til møde med Transportministeren netop for at lægge det på bordet og sige, at nu skal vi have den sidste del med.