Salget af elbiler er stigende, og det kræver i sagens natur flere el-ladestandere.
Men nogle steder går det trægt med at få sat standere op.
For eksempel i Vordingborg, hvor der på nuværende tidspunkt kun er én såkaldt hurtig-ladestander.
- Det kan jo ikke være meningen, at der kun står én hurtig-ladestander på en Shell-tank, der er konstant optaget, siger Thorbjørn Kolbo (S), byrådsmedlem i Vordingborg Kommune.
Der er noget lovgivning, der bremser os
Thorbjørn Kolbo er overbevist om, at antallet af ladestandere bliver helt afgørende for blandt andet kommunens turismeaktører, pendlere og sommerhusudlejere i fremtiden. Derfor mener han, at der skal skal skaffes flere standere hurtigst muligt.
Men Vordingborg Kommune har svært ved at følge med den grønne udvikling på grund af konkurrenceregler. Det samme er Ringsted Kommune.
- Der er noget lovgivning, der bremser os, og det er vi ærgerlige over, siger Torben Lollike (R), der er formand for Ringsted Kommunes Klima- og Miljøudvalg.
Kommunen eller virksomhedernes ansvar?
Kommunerne må ikke opsætte og drive el-standere af hensyn til markedets kommercielle aktører.
Men det burde være muligt for kommunen at sætte standere op i de områder, hvor virksomhederne ikke kan se den helt store forretning, mener Thorbjørn Kolbo.
- Det er jo lidt en "hønen eller ægget"-diskussion. Hvad kommer først? Skal kommunen gå ind og gøre noget ved problemstillingen nu? Eller skal vi vente på efterspørgslen og lade de kommercielle aktører overtage markedet?, siger Thorbjørn Kolbo.
Tror du ikke, at markedskræfterne kan dække behovet?
- Nej, det handler om, hvornår koncentrationen af elbil-salget er højt nok i Vordingborg Kommune til, at en kommerciel aktør synes, at der skal sættes ladestandere op. Som kommune skal vi helt klart hjælpe med at få tilvejebragt den infrastruktur, der er brug for, siger han.
Lovændring kan være på vej
Hos FDM (Forenede Danske Motorejere) understreger man, at det i udgangspunktet er det private markeds opgave at sørge for opsætning og drift af el-standere i landet.
Men kommunerne skal også have bedre vilkår for at kunne tiltrække de kommercielle aktører, lyder det.
- Det er en opgave for det private marked, men hvis der er nogle områder, hvor markedet ikke prioriterer at sætte standere op, så kan det hæmme den grønne omstilling, og derfor er der behov for støttepuljer, siger Ilyas Dogru, der er chefkonsulent i FDM.
Folketinget er i øjeblikket i gang med at behandle et lovforslag, der giver kommunerne mulighed for at søge penge til opsætning af el-standere og dermed sende opgaver i udbud til private aktører. I stil med bredbåndspuljen, hvor der kan søges tilskud til at etablere bredbåndsforbindelse i yderområderne.
FDM opfordrer kommunerne til allerede nu at undersøge deres behov for ladestandere, så de er klar til at søge midler, når puljerne oprettes.
I Vordingborg Kommune besluttede man i februar at påbegynde en undersøgelse af, hvor mange ladestandere kommunen har behov for, og hvor standerne skal placeres. Den såkaldt "ladeplan" er dog ikke udarbejdet endnu.